TRAVEL

Fly aflyst! Kend dine rettigheder

KLM fly

 Fly aflyst! Den værste besked på infotavlen….

At rejse er at leve, skrev H.C. Andersen engang så flot, og han har da helt ret! Jeg elsker virkelig at og ville ønske at jeg og Clara havde muligheden for at gøre det endnu mere end vi allerede gør. Der er så mange steder jeg gerne vil se, opleve og genopleve. En rejse giver så mange fantastiske minder og bringer os der rejser sammen, endnu tættere sammen.

Men selv den rejse man har glædet sig til ændre sig til en utrolig dårlig oplevelse….. Fx. Hvis der sker forsinkelser, eller endnu værre aflysninger på flyturen. For vi er vel enige i at, det bare ikke er fedt at opholde sig i en lufthavn og miste kostbar ferie tid, med dem man har kær!

Jeg tror vi alle sammen har prøvet det, man står i lufthavnen, kufferten er checket ind, forventningerne til den kommende rejse er store, og man er bare så klar til afslapning og nye oplevelser, med dem man holder af. Men så sker det, man kigger på infoskrærmen, og det fly man skal med er enten forsinket, eller aflyst! Man bliver måske lidt bitter, og kan ikke helt overskue hvad der skal ske nu og her. Og hvad der skal ske når man kommer hjem. For selvom man måske er klar over at man kan få lidt kompensation, så går der hurtigt hverdagen i den når man først er kommet hjem. Jeg har oplevet det flere gange, bl.a. på min forrige rejse til New York og det er simpelthen frustrerende at opleve forsinkelser eller i værste fald et aflyst fly.  Men heldigvis, så er der jo hjælp at hente. Du kan faktisk få hjælp helt op til 3 år efter endt rejse – Airhelp.com er eksperter i at hjælpe dig med at få den kompensation du har krav på.

Læs også: Gode råd til flyvrejsen med småbørn

 

lufthavn

Vidste du at hvis din flyvning aflyses med kort varsel, bliver forsinket med 3 timer eller mere, eller hvis du uforskyldt bliver nægtet boarding, kan du modtage op til 600 EUR i kompensation pr. rejsende.  

Jeg har selv prøvet det flere gange, at mit fly enten er blevet forsinket eller afvist og jeg ville gerne have kendt til mine rettigheder både i lufthavnen og efterfølgende. Efter jeg har lært Airhelp.com at kende er jeg blevet klogere og det håber jeg også at i bliver når i har læst mit indlæg.

Så sent som i sommers da jeg skulle rejse alene med Clara til Sydfrankrig, blev vores fly ved med at blive udskudt på tavlen, faktisk så meget at vi kun have 15 min. fra vi landede i Amsterdam til vores fly mod Sydfrankrig ville lette. Om jeg havde stress med en træt 3 årig?, bare lige lidt. Heldigvis var personalet så sød

Men hvad gør man så når der opstår aflysninger på flyrejse? (Tips til flyaflysninger i Europa)

De færreste inkl. mig selv er ikke klar over at man kan få kompensation ved aflysninger, og hvilke rettigheder man ellers har.  Derfor er det vigtigt at man har eller får styr på følgende:

1. Gem dit bordingpass og rejsedokumenter

2. Spørg personalet i lufthavnen, hvorfor flyet er aflyst få så mange informationer som overhovedet muligt, disse kan blive meget nyttige senere.

3. Anmod om en alternativ flyrejse til din destination eller en refusion, du har også mulighed for at få en returflyvning hvis du ikke ønsker at forsætte din rejse.

4. Noter dig altid ankomsttiden på din endelige destination. Ankomsttiden er det tidspunkt hvor flyet holder parkeret foran gaten og dørerne åbner.

5.  Bed flyselskabet betale for dine måltider og forfriskninger, er du tvunget til at vente i lufthavnen længere tid end planlagt skal flyselskabet sørger for at du har det godt og ikke mangler noget.

6. Skriv endelig ikke under på, eller accepter noget der kan fratage dig dine rettigheder.

7. Få flyselskabet til at betale for et hotel til dig og dine medrejsende, hvis aflysningerne medføre at du skal blive i lufthaven til dagen efter. De skal også dække transport til og fra lufthavnen.

8. Gem dine kvitteringer på de ekstra udgifter du har haft i forbindelse med aflysning af flyet.

Her kan du læse meget mere om dine rettigheder ved flyaflysninger.

Kend dine rettigheder:

Har du været udsat flyforsinkelser eller måske aflysninger, så er et godt sted at starte altså hos Airhelp.com, jeg ved med mig selv at jeg ikke orker sætte mig ind i en hel masse også er det altså rart at der findes sider, som  Airhelp.com, som hurtigt og nemt kan hjælpe dig, når man blot har udfyldt en formular på deres hjemmeside. Herefter får man hurtigt en besked om, om man er berettiget til kompensation og de hjælper dig også med at få den, uanset hvor i verden du rejser.

Du skal dog være opmærksom på at du selvfølgelig ikke er berettiget til kompensation, hvis flyaflysningen skylder usædvanlige  omstændigheder og hændelser, som flyselskabet ikke selv er skyld i eller kunne have undgået. Det kan f.eks. være vejrforholdene, terror, flyforbud, akut sygdom hos en passager, eller strejker fra flypersonalet.

Der er altså meget du kan gøre hvis du oplever den kedelige besked på tavlen “fly aflyst”. Og sidst men ikke mindst, HUSK at du også kan få erstatning hvis din bagage er forsinket eller ødelagt.

 

/ Liselotte

Follow on Bloglovin - Like on Facebook - Follow on Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.